Drie bedrijven zetten samen in op waterstoftrucks van MAN
Alle drie bedrijven beschikken naar verwachting begin 2026 over twee van deze MAN trucks met een waterstofverbrandingsmotor. Ze worden geleverd via het bedrijfswagencentrum Roordink uit Zwolle. Namens het drietal bedrijven waren de directies bij de presentatie van een modeltruck in Steenwijk met als decor het recent geopende zeventigste tankstation van Fieten Olie.
SWIM-subsidie
Voor de aanschaf van de trucks is een SWIM-subsidie aangevraagd: Subsidieregeling Waterstof in mobiliteit. Deze subsidie van de Rijksoverheid geeft een impuls aan de ontwikkeling van waterstoftankstations en waterstofvoertuigen in Nederland. Eind 2024 wordt duidelijk welke inschrijvers de subsidie toegekend krijgen.
De waterstoftrucks zijn leverbaar in het derde kwartaal van 2025. “Prachtig toch, dat er straks zes trucks namens drie bedrijven door deze regio gaan rijden”, zo ziet algemeen directeur Gerard Hoiting van Roelofs de nabije toekomst voor zich. “Op deze manier worden de mogelijkheden voor het gebruik van waterstof in de zware mobiliteit en voor ondernemers heel concreet. In combinatie met een energiehub op Eeserwold maken we samen concrete stappen in de energietransitie.”
MAN Truck & Bus
MAN heeft een lange historie op het gebied van waterstofaandrijflijnen, waar de onderneming al tientallen jaren onderzoek naar doet. MAN Truck & Bus presenteerde bijvoorbeeld al de eerste bus op waterstof tijdens de Hannover Messe in 1996. Deze stadsbus werd aangedreven door een aardgasmotor die was aangepast voor gebruik op waterstof.
MAN Truck & Bus gaat als eerste Europese truckproducent een gelimiteerde serie van deze trucks produceren met deze waterstofverbrandingsmotor. Het gaat om een emissievrije aandrijfvariant voor speciale toepassingen, bijvoorbeeld voor het vervoer van zware goederen in regio’s waar voldoende waterstof beschikbaar is. Namens Roordink legt verkoopadviseur Reint Inkelaar uit, dat door waterstofverbrandingsmotoren aangedreven trucks een zeer nuttige aanvulling zijn voor speciale toepassingen en markten, waar Nederland er één van is. Daarom is de keuze van de drie bedrijven ook gevallen op dit model MAN Truck.
Belangrijke impuls
Inkelaar vervolgt : “Het gebruik van vertrouwde technologie stelt ons in staat om in een vroeg stadium de markt te betreden en geeft zo een belangrijke impuls aan het uitbreiden van de waterstofinfrastructuur. Deze waterstofaandrijving is bijzonder geschikt voor speciale transporttaken die een specifieke asconfiguratie vereisen.”
De MAN hTGX biedt een hoog laadvermogen en een maximale actieradius van 600 kilometer in de huidige varianten. De directe inspuiting van waterstof in de motor zorgt voor een bijzonder snelle vermogensafgifte. Met waterstof dat is gecomprimeerd onder een druk van 700 bar (CG H2) en een tankinhoud van 56 kilogram kan de truck in minder dan 15 minuten worden getankt.
Waterstoftankstation
In de tweede helft van volgend jaar kan er bij Fieten Olie in Steenwijk, als eerste van de ruim zeventig tankstations van Fieten, waterstof getankt worden. Richard Fieten: “Ons tankstation op Eeserwold is qua inrichting daar al geheel op voorbereid. We hebben de vergunningaanvraag hiervoor tijdig ingediend en zien zeker ook met de energiehub in de nabijheid de toekomst met vertrouwen tegemoet.”
Fotobijschrift: Van links naar rechts: verkoopadviseur Reint Inkelaar van het Zwolse bedrijfswagencentrum Roordink met de directeuren Richard Fieten, Gerard Hoiting (Roelofs) en Bert Zuidema bij het tankstation van Fieten Olie in Steenwijk.
Foto: Piet Bosma